АБОНЕНТСЬКА ПЛАТА
Відповідно до п. 11 ч. 1 ст. 1 ЗУ «Про житлово-комунальні послуги» плата за абонентське обслуговування – платіж, який споживач сплачує виконавцю комунальної послуги за індивідуальним договором про надання комунальних послуг (далі – індивідуальний договір) або за індивідуальним договором з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання комунальних послуг (далі – індивідуальний договір з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем) (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і з постачання та розподілу електричної енергії), що включає витрати виконавця, пов’язані з укладенням договору про надання комунальної послуги, здійсненням розподілу обсягу спожитих послуг між споживачами, нарахуванням та стягненням плати за спожиті комунальні послуги, обслуговуванням та заміною вузлів комерційного обліку води і теплової енергії (у разі їх наявності у будівлі споживача), крім випадків, визначених цим Законом, а також за виконання інших функцій, пов’язаних з обслуговуванням виконавцем абонентів за індивідуальними договорами (крім обслуговування та поточного ремонту внутрішньобудинкових систем теплопостачання, водопостачання, водовідведення та постачання гарячої води).
Відповідно до чинного законодавства, споживачі можуть обирати один з п’яти типових договорів, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України № 690 від 5 липня 2019 р. «Про затвердження Правил надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення і типових договорів про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення». При цьому, мешканці багатоквартирних будинків можуть обирати – укладати індивідуальний договір (з або без обслуговування внутрішньо-будинкових мереж водопостачання та водовідведення) чи колективний договір.
Колективний договір – варіант, коли водоканал надає послугу з централізованого водопостачання до зовнішньої стіни будинку, а далі ОСББ чи уповноважена власниками фізична або юридична особа бере на себе обов’язок поставки води до квартир мешканців.
Індивідуальний договір передбачає, що КП «Стрийводоканал» зобов’язується надавати послугу споживачу безпосередньо до квартири, але тоді окрім плати за послуги централізованого водопостачання та водовідведення додається ще:
- плата за абонентське обслуговування, яка не може перевищувати граничний розмір, визначений Кабінетом Міністрів України (Постанова КМУ № 808 від 21.08.2019 р. «Про встановлення граничного розміру плати за абонентське обслуговування у розрахунку на одного абонента для комунальних послуг, що надаються споживачам за індивідуальними договорами про надання комунальних послуг або за індивідуальними договорами з обслуговуванням внутрішньо-будинкових систем про надання комунальних послуг»);
- плата за обслуговування внутрішньо-будинкових мереж водопостачання та водовідведення (при укладенні індивідуального договору з обслуговування внутрішньо-будинкових мереж водопостачання та водовідведення) (у разі прийняття такого рішення загальними зборами співвласників багатоквартирного будинку).
Закон не передбачає жодних нових платежів, а лише вимагає виокремлення із тарифів на комунальні послуги витрат на утримання абонентської служби. Ці витрати тепер повинні оплачуватися тому, хто дійсно працює зі споживачем з питань збору платежів. Якщо це робитиме водоканал – зазначені витрати оплачуватимуться йому як плата за абонентське обслуговування, а якщо, наприклад, управитель – то такі витрати можуть бути закладені в плату за послугу з квартплати.
Абонентська плата не нараховується у разі відмови споживача від користування послугами централізованого водопостачання та/або водовідведення і від’єднання від мереж за його письмовою заявою.
Також, плата за абонентське обслуговування не застосовується до споживачів, у разі укладення колективного договору про надання відповідних комунальних послуг.
На плату за абонентське обслуговування призначається державна субсидія і надаються пільги.
Абонентська плата включає наступні витрати:
- прийом та адміністрування платежів за надані послуги;
- контроль за технічним станом і експлуатацією вузлів комерційного обліку;
- реєстрація приладів обліку та перевірка технічного стану мереж у споживачів, наявність пломб на приладах обліку, зняття показів, контроль за дотримання термінів повірки та відповідності калібрів лічильників;
- звірка розрахунків та проведення роботи з споживачами – боржниками щодо оплати ними заборгованості за надані послуги, а у разі потреби відключення (припинення) від мереж централізованого водопостачання та водовідведення;
- обстеження рівня благоустрою та кількості проживаючих осіб у квартирах, де відсутні прилади обліку води, щодо відповідності застосування нормативів (норм) споживання;
- виявлення самовільних підключень, несанкціонованого відбору води та скиду стоків, оформлення актів та застосування відповідних штрафних санкцій;
- вручення приписів, повідомлень, попереджень та рахунків за надані послуги;
- ведення документації щодо об’єктів водоспоживання та водовідведення абонентів і накопичення інформації про засоби обліку (марка, калібр, заводський номер, технічний стан, місце розташування, наявність обвідних ліній та пломб на водомірних вузлах, інше) та забезпечення її збереження;
- проведення обстеження внутрішньо-будинкових систем водопостачання та водовідведення з управителями багатоквартирних будинків на предмет наявності витоків води в мережах, самовільного підключення споживачів до мереж чи безоблікового користування послугами;
- обмін інформацією з банками та фінансовими установами, з якими заключено договори на приймання платежів від споживачів про стан розрахунків за надані послуги водопостачання та водовідведення;
- забезпечення роботи «контакт-центру», обслуговування офіційного сайту підприємства, особистого кабінету споживачів, підтримка Viber-боту та Telegram-боту та сторінки КП;
- розгляд скарг, звернень та претензій, які надходять від споживачів, консультування та ділове листування з усіх питань, що стосуються розрахунків за надані послуги централізованого водопостачання та водовідведення.
КП «Стрийводоканал» з 1 травня 2022 року, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 5 липня 2019 р. № 690 та розрахунків, здійснює нарахування за абонентське обслуговування, яке складає:
- плата за абонентське обслуговування без витрат на обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку в розмірі – 29,00 грн/місяць з ПДВ (в т.ч. з централізованого водопостачання – 14,50 грн/місяць з ПДВ, з централізованого водовідведення – 14,50 грн/місяць з ПДВ);
- плата за абонентське обслуговування з витратами на обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку в розмірі – 40,00 грн/місяць з ПДВ (в т.ч. з централізованого водопостачання – 25,50 грн/місяць з ПДВ, з централізованого водовідведення – 14,50 грн/місяць з ПДВ);
- плата за абонентське обслуговування з витратами на обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку в розмірі – 25,50 грн/місяць з ПДВ за послуги централізованого водовідведення (самостійний облік однієї послуги).
Без вузлів комерційного (будинкового) обліку приватний сектор без лічильників; житлові та нежитлові приміщення в багатоквартирному будинку оснащені розпо-дільчими (поквартирними) лічильниками, без загальнобудинкового лічильника (грн./міс.) | З вузлами комерційного (будинкового) обліку приватний сектор з лічильниками; багатоквартирний будинок, оснащений загальнобудинковим лічильником (грн./міс.) | ||||
---|---|---|---|---|---|
при наявності водопостачання та водовідведення | при наявності тільки водопостачання | при наявності тільки водовідведення | при наявності водопостачання та водовідведення | при наявності тільки водопостачання | при наявності тільки водовідведення |
29,00 | 14,50 | 14,50 | 40,00 | 25,50 | 25,50 |